ساخت متریال رئال در تری دی مکس
ساخت متریال رئال در تری دی مکس
در این مقاله روش ساخت متریال رئال در تری دی مکس که به رئال شدن رندر ها کمک زیادی میکند را بررسی میکنیم.
قبل از شروع آموزش در وبسایت آکادمی مهندس شریفی عضو شوید و از آموزش های رایگان ما بهره مند شوید. همچنین در بخش دوره های آموزشی وبسایت ما پکیج های تخصصی و صفر تا صد نرم افزارهای پرکاربرد معماری نظیر تری دی مکس، ویری، فتوشاپ و تویین موشن در اختیار شما عزیزان قرار داده شده که میتوانید با تهیه آن ها با به روز ترین متدهای آموزشی این نرم افزار ها را یاد بگیرید و وارد بازار کار شوید.
شروع مقاله:
ساخت متریال رئال، یکی از مواردی است که در رئال شدن رندر تاثیر زیادی دارد و درست ساختن آن میتواند رندر های ما را به واقعیت نزدیک تر کند. ساخت متریال همیشه دغدغه شبیه سازان معماری و کسانی که تازه میخواهند وارد این حوزه شوند بوده و بخصوص ساخت متریال با ویری رو سخت میدونن. در این مقاله ما بهتون چند نکته ساده درباره ساخت متریال خواهیم گفت تا بتوانید متریال های رئال و با کیفیت بسازید.
شناخت مپ ها
زمانی که یک تکسچر pbr را دانلود میکنید، در قدم اول با تکسچرهای مختلفی روبرو میشوید که استفاده درست از آن ها بسیار مهم است. به طور مثال شدت تاثیرگذاری آن باید طوری تنظیم شود که همه چیز طبیعی جلوه کند.
1. Diffuse
اولین مپی که باید برای ساخت متریال رئال انتخاب کنید، این مپ است که در واقع رنگ و طرح اصلی متریال است. در بعضی مواقع مپ ao هم در اختیار شما قرار داده شده تا با این مپ ترکیب کنید و به نتایج بهتری برسید. حتما دقت داشته باشید که uv مپ رو کنترل کنید تا سایز آن مشابه سایز واقعی متریال باشد.
2. Reflection
اکثر متریال ها در دنیای واقعی رفلکت یا همان بازتاب نور را دارند و این مپ به رئال شدن متریال و رندر کمک زیادی میکند. این مپ ها معمولا با توجه به نوع متریال طیفی از سفید تا مشکی هستند تا بتوانند رفلکت روی متریال را کنترل کنند. هرچه مپ تیره تر باشد رفلکت روی آن نیز کمتر است. علاوه بر آن مپ glossiness هم در بعضی متریال ها در اختیار شما قرار داده میشود تا مقداری قسمت مات به رفلکت اضافه شود.
3. Bump
این مپ برای ایجاد برآمدگی و فرورفتگی های کوچک روی متریال به ما کمک میکند و معمولا با مپ normal ترکیب میشود که مپ bump معمولا سیاه و سفید است و مپ normal بنفش. انتخاب شدت درست در این مپ در ساخت متریال رئال بسیار موثر است.
4. Displacement
اگر متریالی که میخواهید بسازید برآمدگی و فرورفتگی های زیادی دارد مثل آجر و سنگ فرش، باید از این مپ کمک بگیرید. این مپ با ایجاد پستی و بلندی متریال رو شبیه سازی میکند و نیازی به مدلسازی آن نیست. تنها نکته ای که در مورد این مپ وجود دارد این است که سرعت رندر را پایین میاورد و صحنه را سنگین میکند. بنابراین باید هوشمندانه و با مقدار مناسب از آن استفاده کنید.
برای یادگیری کامل تری دی مکس و مدلسازی میتوانید پکیج آرکی مکس را تهیه کنید. از اینکه در این آموزش با ما همراه بودید متشکریم و امیدواریم که این آموزش براتون مفید بوده باشه.
اگر سوال یا مشکلی داشتید در قسمت نظرات با ما در میان بگذارید. ممنون از حمایت همیشگیتون. آکادمی شریفی
رویات رو طراحی کن و با طراحیت دنیا رو بساز.
آکادمی شریفی
برای دیدن آموزش های ما در اینستاگرام به پیج ما مراجعه کنید
دیدگاهتان را بنویسید